|
С решение от 02.06.2009
г.на Националния Комитет, Българската работническо-селска партия
подкрепи Политическото движение „Социалдемократи” в изборите на
05.07.2009 г. За целта на 06.06 в София беше подписано съответното
политическо споразумение.
Наши кандидати за
народни представители има в Добрич, Варна, Шумен, Русе, Ямбол и
Плевен. На престижното второ място имаме кандидати в Добрич, Шумен и
Ямбол.
БРСП приема
предизборната програма на ПД „Социалдемократи”. Призоваваме всички
членове и симпатизанти на партията да гласуват с бюлетина №
13. Там където движението има издигнати мажоритарни кандидати,
моля да се гласува за тях. В останалите МИР, където нямаме издигнати
мажоритарни кандидати да се гласува по съвест.
П Р Е Д И 3 Б О Р Н А
П Р О Г Р А М А
Н А ПОЛИТИЧЕСКО ДВИЖЕНИЕ
«С
О Ц И А Л Д Е М О К Р А Т И»
БЪЛГАРИЯ ИМА
ПО-ДОБЪР ПЪТ!
България върви назад.
Фактите:
- Демографски колапс, довел до
намаляване на нацията с над 1 млн. и 400 хиляди за последните 20
години;
- Грубо погазване на принципите на
демокрацията;
- Провеждане на „поземлена
реформа", която доведе до необработване на 43% от българската
земя;
- Провеждане на криминална
приватизация, която лиши националния ни бюджет от над 50
милиарда лева;
- Формиране на мафиотски
структури, които прераснаха в политико-икономическа мафия и
обособяване на българската олигархия;
- Функциониране на олигополни и
картелни структури в икономиката, които нарушават пазарните
механизми;
- Организирано ограбване на ДДС и
лишаване на националния бюджет от милиарди левове;
- Усвояване на едва 0.7% от
европейските фондове;
- Намаляване на пенсиите на 2.5
милиона българи въз основа на точковата система, което силно
ограничи тяхната покупателна способност;
- Несправедлива данъчна и
осигурителна система (доминация на косвените данъци, отмяна на
данък наследство, въвеждане на плоския данък, поемане на над 1
/3 от осигуровките от бюджета и др.), която доведе до драстично
социално неравенство -10% от населението са неимоверно богати,
60% - бедни и 30% живеещи на ръба на екзистенц-минимума;
- Неефективни системи на
здравеопазване и образование.
Всичко това е в резултат на:
- Липсата на компетентно
управление на държавните институции и обществените и природни
ресурси;
- Огромна корупция, която залива
всички етажи на властта;
- Неефективно функциониране на
администрацията, съда и полицията
и най-вече на факта, че
- България е единствената страна в
Европа без национална доктрина (национална стратегическа
програма на развитие), която да очертае пътищата и средствата, с
които да осъществим нашето успешно развитие през следващите
10-15 години.
Национална
доктрина, основаваща се на:
- Българската национална идея;
- Българския национален идеал: „Свободна, независима, демократична
и благоденстваща България, духовна обединителка на българската
нация и опора на българите по света";
- Българските национални интереси.
Българското общество е на
кръстопът в избора си дали да остане подвластно на статуквото,
което го тласка към неефективен, олигархичен модел на
функциониране на държавата, обществото и икономиката или да
извърши коренна промяна и да стане част от модерния свят.
Ние ще работим за промяна и за защита на българските национални
интереси! НАШИТЕ КОНКРЕТНИ ПОЛИТИЧЕСКИ ЦЕЛИ
-
Да участваме в
градежа на модерния, глобализиращ се свят, запазвайки,
съхранявайки и развивайки националната идентичност на българите;
-
Да изградим
модерна икономика, основана на знание, иновации и свобода на
частната иницитива;
-
Да възстановим и
развиваме основни принципи и механизми на демократичния процес в
страната и доверието на гражданите във върховенството на закона
и публичните институции;
-
С общи усилия на
цялото общество да преодолеем ширещия се национален нихилизъм и
национално противопоставяне, да работим за консолидиране на
националната идентичност, да създаваме и развиваме чувството на
национална гордост и достойнство в българското общество;
-
Да участваме в
управлението на страната като предложим промяна на олигархичното
статукво и нова политическа култура;
-
Да възстановим
доверието на нашите партньори от ЕС и НАТО и да дадем нови
възможности пред модернизацията и демократизацията на страната;
-
Да поведем
безкомпромисна борба срещу корупцията, организираната
престъпност и политико-олигархичната клика, управляваща страната
ни, като изправим виновниците пред съд;
-
Да възстановим
социалната справедливост в обществото ни като представим
конкретни политики в социално-икономическата и финансовата
сфера.
НАШИТЕ
ПРИОРИТЕТИ
Гарантирани доходи и социална справедливост Спешни мерки срещу
икономическата криза
Икономика на знанието - иновации, образование, модерни технологии,
свободна
частна инициатива
НИЕ СЕ АНГАЖИРАМЕ С ПОЛИТИКИ:
ЗА ЗАПАЗВАНЕ, ГАРАНТИРАНЕ И
УВЕЛИЧАВАНЕ НА ДОХОДИТЕ И ПЕНСИИТЕ
-
Увеличаване на
минималната работна заплата до 450 лв. - 300 лв. от 01 януари
2010 г. и изпреварващо спрямо инфлацията увеличаване до 2013 г.,
но не по-малко от 15% годишно;
-
Увеличаване на
пенсиите с до 300 лева до 2013 г. - повече от 40% като годишно
нарастват с темпа на инфлацията и ръста на БВП, но не по-малко
от 10%;
-
Еднократно
увеличаване на пенсиите с до 70 лв. (10%) от 01 януари 2010 г.;
-
Увеличаване на
минималната пенсия до 200 лв. през 2013 г.;
-
Средната работна
заплата за страната да достигне 900 лв. до 2013 г.
-
Замразяване
цените на парното, електричеството и водата за гражданите за
период поне от две години - до отминаването последствията от
икономическата криза
-
Недопускане на
съкращения и намаляване доходите на държавните служители
-
замразяване на заплатите за период поне от две години по време
на икономическата криза;
-
Колективното
трудово договаряне следва да бъде основният механизъм за
запазване и увеличаване доходите на работещите.
ЗА ДЕЦАТА И СЕМЕЙСТВОТО
-
Децата и
семейството следва да се превърнат в център на държавната
политика. Всяко ключово решение следва да се преценява от гледна
точка на въздействието върху децата;
-
Стимулиране на
младите семейства с деца с до 1000 лв. годишно чрез въвеждане на
семейно подоходно облагане;
-
Данъчни
облекчения за семействата с деца - освобождават се от данък
върху доходите лица, чиито доход на член от
семейство/домакинство с деца е по-нисък от нормалната издръжка
на живота, определен от НСИ/синдикатите (за 2008-460 лв.);
-
Приоритетно
изграждане на детски градини по специални държавни програми -до
обхващането на 100 % от децата от системата на предучилищното
възпитание и подготовка;
-
Безплатни
лекарства за деца до 12 години;
-
Безплатни
държавни програми за редовна профилактика и наблюдение на
детското здраве;
-
Мораториум върху
приватизацията на държавната и общинска база за отдих на деца и
ученици;
-
Премахване на
финансовата дискриминация спрямо многодетните семейства (3
и повече
деца) - еднократната помощ за бременност и раждане да се удвои
на 500 лева, а за всяко следващо дете - да се увеличава с по 250
лева;
-
Увеличаване на
месечните детски добавки: за 1 дете - 50 лева; за 2 деца - 150
лв.; 300 лв. - за трето дете и обвързването им с критерии за
пълноценно социално и образователно развитие на децата;
-
Създаване на
осигурителен статут „многодетна майка-домакиня" като държавата
поема осигуровките на база средна работна заплата за страната и
този статут, също така, да е обвързан с критерии за пълноценно
социално и образователно развитие на децата;
-
Градоустройство
съобразено със социалните нужди на семействата - да има
съответсвие
на броя на построените жилища и броя на училищата и детските
градини;
ЗА СОЦИАЛНА ИНТЕГРАЦИЯ НА
ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ
-
Спиране на
досегашния геноцид над най-онеправданата социална група в
българското общество - хората с увреждания, като се разработи
четиригодишна програма за тяхната интеграция;
-
Минималният
размер на социалната пенсия за инвалидност да бъде равен на
минималната работна заплата. Държавата да гарантира ниво на
доходи за хората с увреждания, което да отговаря на техните
специфични нужди;
-
Разработване на
специална лекарствена политика предназначена за хората с
увреждания. От началото на 2010 г. да се създаде специализиран
фонд за целта, чрез който да се финансира осигуряването на
безплатни лекарства и пълно покриване на скъпоструващо лечение,
когато се налага такова;
-
Осигуряване на
пълна архитектурна и социална достъпност за хората с увреждания
до 2013 година - адаптиране на пътищата, транспорта,
обществените сгради, туристическите обекти, социалната и
комуникационната инфраструктура за хора с увреждания според
европейските стандарти;
-
Премахване от
2010 г. на митата за внос на помощни технически средства за
хората с увреждания, както и налаганото ДДС от 20% върху тях;
-
Законодателно да
бъдат задължени работодателите с персонал над 20 човека, да
наемат на работа хора с увреждания, които да бъдат най-малко 10
на сто от общия персонал на фирмите;
-
Насърчаване и
осигуряване на условия за самостоятелна стопанска инициатива за
хората с увреждания;
-
Преструктуриране
на НЕЛК и ТЕЛК, като се създадат съответно национална и
териториални специализирани комисии, които да включат в своя
състав - лекари, педагози, психолози, социални работници. Целта
е социалната политика, насочена към хората с увреждания да не
почива единствено върху експертиза за нивото на
работоспособност, а и върху оценка на увреждането и реалните
възможности на отделните лица за социална интеграция;
-
Въвеждане на
бърза процедура при обжалване на решенията за оценка на
уврежданията;
-
Преструктуриране
на специализираните предприятия за хора с увреждания, така че
тяхната продукция да стане конкурентоспособна на свободния
пазар, а не да се разчита на държавни субсидии. Този процес да
завърши до началото на 2012 година;
-
Премахване от
началото на учебната 2009-2010 година дискриминационнната
практика да има забранителните списъци в средните и висшите
учебни заведения, които забраняват изучаването на определени
специалности от хора с увреждания;
-
Да се увеличат
средствата за субсидиране на национално представителните
организации на хора с увреждания и за хора с увреждания, като
финансирането да става на базата на доказана ефективност на
програмите и проектите на тези организации;
Да започне процес на децентрализация на политиката за хората с
увреждания,
като се
прехвърлят повече отговорности на общините;
-
Промяна на
статута на сегашната Агенция за хората с увреждания, като
законодателно се регламентира създаването на Държавна агенция за
хората с увреждания, която да бъде първостепенен разпоредител с
бюджетни средства. Новата агенция да започне да функционира от
2010 г., като на нея се подчини цялата политика за хората с
увреждания.
НАЦИОНАЛНА АНТИКРИЗИСНА
ПРОГРАМА
Мерки на макрониво
-
Основни цели на
нашата антикризисна програма - защита на доходите на
населението, запазване на финансовата стабилност, стабилизиране
на икономиката и запазване на работни места;
-
Запазване на
валутния борд до влизането в Еврозоната (европейския валутен
механизъм);
-
Средносрочен
хоризонт за въвеждане на еврото - 2013-2015 г.
-
Промяна на
философията на бюджетната политика - от политика на бюджетни
излишъци, които впоследствие се приватизират от фирми, близки до
властта, преминаване към обоснован, широко балансиран бюджет,
допускащ временни дефицити;
-
Сключване на
споразумения с МВФ и с европейски финансови институции, с
които да се
финансират временните бюджетни дефицити;
-
Кризата
предполага засилване и ролята на БНБ, която следва да получи
възможност при определени условия да рефинасира краткосрочно
търговските банки с оглед нормалното функциониране на паричния
пазар;
-
Намаляването на
лихвените равнища за гражданите и фирмите ще бъде най-осезаемата
позитивна последица от нормализирането на паричния пазар;
-
Новата бюджетна
политика изисква и нова стратегия за управление на държавния
дълг, както и изменяне на данъчната политика и рационализиране
на разходната част на бюджета;
-
Размразяването на
средствата по европейските фондове за страната ни, което едно
ново прореформаторско мнозинство би постигнало, е един от
основните механизми за достъп до финансов ресурс по време на
кризата. Мерките, които предлагаме в тази насока:
* Окрупняване и цялостно
реформиране на системата за управление на
средствата от Структурните инструменти на ЕС; o Създаване на
работещи системи за вътрешен контрол, които да осигурят
прозрачност и обективност при провеждането на тръжните процедури
за подбор
на проектите;
* Спешно решаване на проблема с ниския
административен капацитет на звената за мониторинг и контрол на
изпълнението и финансово управление. Спиране на политическите
назначения и изграждането на професионална администрация, която
да притежава достатъчно компетентност и мотивация с цел
ускоряването на извършване на плащанията по вече започнатите
проекти и на реалното усвояване на средствата;
* Създаване на независимо специализирано
звено на директно подчинение на Министерски съвет, което да
прави неочаквани проверки както на работата на администрацията
на Управляващите органи при провеждане на тръжни процедури, така
и на бенефициентите по договорите, намиращи се в процес на
изпълнение. Всички нередности, на които се натъкне това звено ще
се изпращат в прокуратурата за предприемане на съответните
мерки;
* Незабавно стартиране на тръжните
процедури по най-голямата Оперативна програма - „Транспорт". По
този начин ще се реши проблема с изграждането на част от
най-големите инфраструктурни проекти.
- Изкореняването на корупционните
практики се превръща в едно от решаващите условия за
макроикономическа стабилизация;
- Пресичане източването на
публични обществени средства от бюджета (загубите от афери с ДДС
са за близо 2 млрд. лева на година) - прилагане на принципите на
електронното правителство в областта на данъчната система, което
означава създаване на единна информационна система за цялата
финансова сфера -данъчна, митническа и осигурителна
администрация. Това би ограничило сериозно злоупотребите с ДДС,
възлизащи в момента за близо 2 млрд. лева на година и другите
форми на данъчни измами и неплащане на данъци, би повишило
приходите с 20-30 процента и е алтернатива на орязването на
разходите;
Мерки на микрониво
I
-
Възстановяване на
социалната справедливост в обществото ни - отмяна на
ретроградния плосък данък и заменянето му с прогресивно
подоходно облагане с три скали;
-
Намаляване на
данък общ доход за хората с най-ниски доходи: 0% за месечни
доходи до 500 лева; 10% за месечни доходи от 1000 до 3000 лева и
20% за месечни доходи над 3000 лв.;
-
Намаляване на
цените на основни хранителни продукти чрез диференцирана 7%
ставка ДДС на стоките от първа необходимост - хляб, мляко, месо,
детски храни;
-
Възстановяване на
социалната справедливост и възможността за равен старт в живота
- възстановяване облагането на големите наследства над 1 млн.
лева с данък от 25 %;
-
Намаляване цените
на лекарствата - чрез въвеждане на диференцирана ставка с
по-нисък размер на ДДС върху лекарствата и някои медицински
консумативи;
-
Данъчни
облекчения за хронично болни хора с тежки заболявания;
-
Премахване на
наказателните лихви при предсрочно погасяване на ипотечни
кредити;
-
Защита на
гражданите, ползвали ипотечни кредити - въвеждане на принципа
„за един кредит отговаря едно имущество" т.е. недопускане на
възможността при рязък спад на цените на недвижимите имоти и
невъзможност за обслужване принудителното изпълнение на банките
да се насочва и към други недвижими имоти и имущества на
длъжника;
-
Предпазване от
фалити и защита на фирмите, изпитващи финансови затруднения -
оздравяването им чрез въвеждане на специално законодателство -
„предпазен конкордат". Целта на предпазния конкордат е да санира
фирмата чрез конституиране на съвет на кредиторите, опрощаване
на част от дълговете, разпродаване на ненужни активи, нови
обезпечения на част от задълженията, неизискуемите задължения
става изискуеми или по-общо - съставянето на един превантивен
оздравителен план на производителите и търговците, заплашени от
фалит. Всяка фирма, която е спряла плащанията или има вероятност
да ги спре би могла да се възползва от предпазния конкордат и да
поиска прилагането му от съда;
-
Ускорена
електронизация на обществените услуги като гаранция за
прозрачност на използването на обществените финансови средства и
намаляване на корупцията - електронно правителство, електронно
здравеопазване, публични електронни регистри и др.;
II
-
Възстановяване на 80% от ДДС преди приключване на данъчната
проверка за фирмите, които са с добра репутация и доказано
поведение на добри данъкоплатци;
-
Строга
фискална дисциплина - въвеждане на общонационална електронна
система за постоянен мониторинг и отчет на всички задължени
лица чрез електронни карти по няколко основни критерия:
погасени данъчни задължения; набрана сума по пенсионно
осигуряване - задължителни вноски по ДОО; набрана сума -
вноски по здравно осигуряване; допълнителни вноски по
пенсионно/здравно осигуряване
-
Драстично
ограничаване на разрешителните и лицензионните режими, които
спъват бизнес-активността и създават предпоставки за
корупционни механизми;
-
Приемане на
закон за браншовите организации и отстъпване регулирането на
част от тези режими на тях;
-
Активни мерки
на пазара на труда - обучение, квалификация и
преквалификация на безработните граждани в трудоспособна
възраст; широко приложение на принципа за учене през целия
живот и усъвършенстване на квалификацията на работещите;
-
Подпомагане
на малкия и средния бизнес - чрез оперативна програма „Конкурентноспособност"
осигуряване на техническа помощ за въвеждане на системи за
управление на качеството, стандартите за безопасност на
труда и за опазване на околната среда;
-
Насърчаване
на иновтивността на фирмите - осигуряване на средства от
европейските структурни фондове за насърчаване на развойната
дейност на предприятията чрез консултантска помощ и
съфинансиране при закупуване на оборудване;
-
Продължаване
на политиката за приоритетно финансиране на научните
изследвания и иновациите чрез едноименния фонд и достигане
на държвното финансово участие за научно-изследователска и
развойна дейност до 1% (европейският стандарт) от БВП.
ЗА ПРОСПЕРИТЕТА НА
РЕГИОНИТЕ И ПОДКРЕПА НА КЛЮЧОВИ ОТРАСЛИ НА ИКОНОМИКАТА
-
Приоритетно
усвояване на 1 милиард и 600 милиона евро по оперативна
програма „Регионално развитие";
-
Изграждане на
националната пътна инфраструктура (по най-голямата
оперативна програма на ЕС - „Транспорт" управляващите досега
не са договорили нито едно евро!):
*
Изграждане на магистралите Тракия, Хемус и Черно
море - чрез осигуряване на средства от структурните
и кохезионния фондове на ЕС и
приоритен ангажимент от страна на държавата;
*
Прозрачност и стриктен контрол върху сроковете и
условията за изпълнение на вече започнати обекти (напр.
автомагистрала Люлин);
*
Изграждане на втория мост на р.Дунав в района на
Видин-Калафат;
*
Изграждане на тунел под вр.Шипка, който да улесни
транспортните връзки между северна и южна България;
-
Подобряване
на условията за стартиране и развитие на бизнес дейности на
местно ниво - осигуряване на възможности за достъп до
огромното богатство от културно-исторически обекти и места
позволяващи развитието на екологичен, селски и балнеологичен
туризъм чрез реконструкцията и рехабилитацията на
второкласните, третокласните и четвъртокласните пътища;
-
Подобряването
на състоянието на ВиК-сектора е ключово значение за
устойчивото развитие на регионите - изпълнение на
европейските директиви за наличието на пречиствателна
станция за отпадни води на всеки 10 000 човека; подмяна на
остарялата и прокарване на нови канализационни мрежи;
-
Ускорена
реализация на екологичните проекти за построяване на заводи
за преработка на отпадъци и за доизграждане на необходимите
20 регионални депа за отпадъци с финансовата подкрепа на
средствата по ОП „Околна среда";
-
Утвърждаване
статута и възможностите на България като ЕНЕРГИЕН ЦЕНТЪР НА
БАЛКАНИТЕ;
-
Подкрепа на
проекта за реализацията на нова ядрена мощност в страната -
АЕЦ „Белене" и стартиране на преговори с Европейската
комисия за значително по-големи компенсации от Европейския
съюз за затворените 3-и и 4-и реактори на АЕЦ „Козлодуй";
Изграждане на
7-и блок на АЕЦ „Козлодуй";
Мораториум
върху по-нататъшната приватизация на енергийните дружества;
Премахване на
частния монопол върху тока - конкретни и обосновани действия
за възстановяване на мажоритарната собственост на
българската държава в електроразпределителните дружества
Изграждане на
нови възобновяеми енергийни източници с финансовата подкрепа
на средствата по действащите оперативни програми на ЕС;
Превръщане на
Български енергиен холдинг във водеща енергийна компания в
страната и региона, включително и чрез придобиване от нея на
нови активи;
Диверсифициране на източниците на доставка на природен газ в
страната;
Пълна
подкрепа при реализацията на проекти и инициирането на
необходимите данъчни промени за предприятия и фирми,
въвеждащи нови енергоспестяващи системи и енергийно
ефективни технологии в производството си, чрез въвеждане на
нормативна възможност за преотстъпването на данък печалба за
период от 3 до 5 години;
Пълна
прозрачност и публичност при определяне на цените на
горивата, топло- и електроенергията и водата - Държавната
комисияза енергийно и водно регулиране ще бъде задължена да
публикува методиката си за определяне на цените и критериите
за признаване на разходите на отделните дружества-доставчици
на комунални услуги;
Увеличаване
на субсидиите за българското селско стопанство - чрез
провеждане на национално-отговорна политика за изравняването
на субсидиите от ЕС за всички страни-членки;
Окрупняване
на земеделските земи - създаване на държавна компания земя,
която да има възможността да изкупува земи и да ги комасира;
Премахване на
бюрократичните пречки за получаване на субсидии -
опростяване на процедурите, формуляри и кандидатстване чрез
Интернет, обективни критерии за разпределяне на европейските
средства;
ЗА ЗДРАВЕТО НА ВСИЧКИ
-
Увеличаване
средствата за здравеопазване - да достигнат от сегашните
4.0%-4.2% до 6% от БВП /средно ниво за ЕС/ до 2013 година;
-
Запазване на
статута на Националната здравно-осигурителна каса (НЗОК),
като гарант за основния пакет здравни услуги за гражданите;
-
Стимулиране
на конкурентното начало в здравното осигуряване чрез
допускането на доброволни частни здравно-осигурителни
фондове до част от задължителните осигурителни плащания на
гражданите. Въвеждане от 2010 година на следното
разпределение на задължителните здравни осигуровки - 50% по
закон се внасят в НЗОК, а останалата част осигуреният сам
определя къде да внася;
-
Ускорено
въвеждане на електронно здравеопазване - до края на 2010 г.
-интегрирана здравна информационна система, електронни
здравни карти, електронни здравни досиета на пациентите,
национален интернет портал за дистанционно консултиране и
здравни услуги;
-
Намаляване на
здравноосигурителните вноски за хората с ниски и средни
доходи и реално въвеждане на приниципа за социална
солидарност в здравната система - въвеждане на "стръмна
скала" на здравноосигурителните вноски в зависимост от
размера на доходите на хората, както е в повечето от
развитите социални държави: 2% за най-ниските доходи и 12%
за най-високите. Така ще усилим ефекта на солидарността в
обществото, при който гражданите с по-високи доходи внасят
повече средства в здравноосигурителната система при
гарантирани повече специализирани здравни услуги за тях;
-
Увеличение на
трудовите възнаграждения на медицинския персонал с до 30% до
2013 година;
-
Ускорено
пренасочване на бюджетни средства към доболничната помощ и
превенцията на заболявания до изравняване с разходите за
болнична помощ. Извънболничната помощ да поеме по-голяма
част от лечението на хроничните заболявания. Това ще помогне
за намаляване на разходите в здравната система като цяло,
защото хоспитализацията ще намалее;
-
Създаване на
Специализиран фонд за лечение на тежки заболявания през 2011
година, който да покрива разходите за лечение на хора с
такава диагноза;
-
Въвеждане на
строг контрол върху разходите в здравната система, като се
създаде специално звено към държавната администрация, което
да следи ежедневно този процес;
-
Привличане на
инвестиции в здравната система чрез приватизация на част от
общинските болници, при запазване на държавната и общинска
собственост националните университетски болници и ключови
общински болници;
Отдаване на
концесия на част от болничните заведения и отделни болнични
отделения с цел по-ефективното им функциониране;
Оптимизиране
на спешната медицинска помощ, като се осигури локализиране
на мобилни лекарски екипи и специализиран транспорт на не
повече от 5 километра от всеки жител в страната;
Да се
регламентират задължителни отчисления, които всяка година
здравноосигурителните фондове да внасят за подобряване на
материално-техническата база на здравните заведения;
Драстично
намаляване на бюрократичните процедури при търсене на
здравна помощ и лечение. Най-важният механизъм в това
отношение е електронизацията на системата на здравеопазване
и създаване и поддържане на ефективни информационни системи;
Приемане и
въвеждане на нормите и директивите на ЕС за свободно
движение на пациенти;
Стимулиране
на постоянните контакти, обмена на информация и
кооперирането между лекарите от различните нива на здравната
система.
ЗА МОДЕРНО ОБРАЗОВАНИЕ НА
НАШИТЕ ДЕЦА
-
Увеличаване с
над 1 млрд лева на бюджета за образование като до 2013 г.
неговият дял да достигне от сегашните 4.1% до 6 % от БВП;
-
Освобождаване
от ДДС на учебниците и учебните пособия;
-
Модернизиране
на системата на образованието в страната и адаптирането й
към новите изисквания на икономика на знанието;
-
Фокусиране на
образователната система не върху схоластични методи и обеми
от знания, а върху детето, ученика, студента с акцент върху
способността за възприемане, преценка и анализ на огромния
информационен поток на модерния свят и формиране на нагласи
към самостоятелно мислене и критично-позитивно отношение към
проблемите и темите на нашето съвремие;
-
В социален
аспект образованието следва да е насочено към изграждането
на свободни, компетентни и инициативни личности, приемащи и
уважаващи моралните устои и основите на демократичното
устройство на обществото ни и възпитавани в две основни
насоки - българска и европейска идентичност и глобализиращ
се и взаимносвързан свят;
-
Запазване и
развитие на демократичния характер на българската
образователна система и осигуряване възможности за равен
достъп до образование на всички социални, етнически,
религиозни групи, както и на деца със специфични
образователни потребности; фокусирането й не върху
образователен елит, а към потребностите на масовия ученик
или студент и тяхното социализиране и интегриране в
обществото;
-
Приемане и
ефективно прилгане на нов закон за училищното образование и
предучилищното възпитание и подготовка, който да уреди по
нов, модерен начин обществените отношения в тези сфери;
-
По отношение
системата на предучилищното възпитание и подготовка:
изграждане на сграден фонд за детски градини, които да
покрият 100% от децата в предучилишщна възраст; системата на
предучилищното възпитание и подготовка да се интегрира в
системата на средното образование; въвеждане на делегираните
бюджети и в детските градини; безплатни учебни помагала за
всички групи до 5 г. (а не само за подготвителните);
творческия процес в обучаващия състав трябва да бъде
развиван и толериран - неслучайно е казано, че първите седем
години са най-важни в живота, следва да се преодолее и
разбирането, че детската градина е „забавачка", а детската
учителка-„възпитателка"; следва да се изработят автономни
критерии за атестация на труда на детската учителка, а не да
се пренасят механичо от училищното образование;
-
По отношение
на системата на средното образование: увеличаване на
финансирането; ограничаване броя на напускащите училище деца
(по данни на националната статистика те са между 20 000 и 25
000 годишно); заедно с финансовата децентрализация следва да
се въведе и административна като се предоставят по-големи
права на директорите на училища; създаване на единен
национален регистър на подлежащите на обучение за
проследяване на мобилността и съответно - необхващането на
част от децата от образователната система; разработване на
нормативно ниво правата и задълженията и възможностите за
развитие (статута) на учителя с оглед защита на неговите
социални и професионални интереси и повишаване авторитета му
в обществото; приоритетно развитие на
информационно-комуникационните технологии в училищата;
повишаване на родителското и общественото участие в
образователния процес; осигуряване на мобилността на
учителите чрез изграждане и актуално поддържане на
информационна база за обмяна на кадри (банка кадри);
диференцираното заплащане на учителя следва да бъде
обвързано с квалификацията на учителите и системата за
кариерно развитие; разработване на държавни образователни
изисквания за инспектиране и контрол в системата на средното
образование; • По отношение на висшето образование:
увеличаване на средствата за висше образование, наука и
иновации от сегашните 0.3%-0.4% от БВП до 1%; приемане на
Национална стратегия за развитие на научните изследвания за
десетгодишен период, която да отразява основни изисквания на
обновената Лисабонската стратегия - увеличаване на
средствата за наука и иновации на държавно и фирмено
равнище; определяне на приоритетни области за научни
изследвания и на съвместни програми по тях; подпомагане на
внедрителската дейност и на високотехнологичните фирми;
премахване на пречките за мобилност на изследователските
кадри; развитие на изследователската инфраструктура;
финансирането на висшите училища следва да се обвърже с
качеството на обучението и с резултатите от акредитацията,
да се въведе принципа „парите следва студента" и да се
разширява приложението на проектния принцип на финансиране;
нов подход в процеса на оценка и акредитация на висшите
училища, която да регламентира обективни и съизмерими
критерии за тяхната дейност и тези които не отговарят на
него да бъдат закрити. Такъв комплексен подход до голяма
степен в момента липсва; нов закон за научните степени и
звания, който да отговори на най-наболелите въпроси в тази
сфера: отделянето на атестационния орган от зависимостта си
от изпълнителната власт (деполитизицаия); структурата на
новия орган следва да се формира на принципите на
доминиращото представителство на научните среди и сериозно
допълващо присъствие на изпълнителната власт и представители
на учрежденията, които провеждат държавна политика в тази
сфера (напр. университетите); привеждане на класификацията
на научните звания със стандартите в ЕС; Прилагане на
съвременни и гъвкави форми за стимулиране на студентите
(диференцирано заплащане на таксите според успеха; програми
за стимулиране на изявени студенти; рейтинги за успех въз
основа на писмени изпити и тестове и др.) и включването
им-чрез студентските съвети, в органите за управление
ЗА ЧИСТА И ЗДРАВОСЛОВНА
ОКОЛНА СРЕДА
-
Изграждане на
гражданско самосъзнание за опазване на чиста и
възстановяваща се природа и околна среда;
-
Ограничаване
на замърсяването на въздуха, водата и почвите в България,
чрез ефективно прилагане на европейските екологични
директиви. Налагане на тежки санкции за гражданите и
предприятията замърсители;
-
Стимулиране
на разделното събиране на отпадъци чрез по-голяма
информираност на гражданите и санкции срещу системните
нарушители на този принцип;
-
Съхранение на
биологичното разнообразие в страната. Строги санкции,
наказателна отговорност и ефективни присъди за лицата
убиващи защитени животински видове и унищожаващи ценни
растения;
-
Държавни
гаранции за опазване на защитените зони от Натура 2000;
-
Въвеждане на
временен мораториум върху изсичането на гори, освен с цел
екологична профилактика. Извършване на обективен анализ на
досегашното изсичане на гори с промишлена и търговска цел и
изправяне пред съд на лицата, отговорни за незаконната сеч;
-
Подкрепа за
биологичното земеделие и производството на биопродукти;
-
Забрана на
производството и търговията с генномодифицирани храни;
-
Инвестиране в
енергийната ефективност на страната;
-
Подкрепа за
инвеститори в производства на електрическа енергия от
вятърни турбини и слънчеви панели;
-
Подкрепа за
домакинствата, изграждащи "енергийно-ефективни сгради"
(сгради задоволяващи 100% от нуждите си от електроенергия);
ЗА РАЗВИТИЕ НА СПОРТА В
СТРАНАТА
-
Политика,
представяща нова концепция за развитие на спорта в страната
- като основополагащ фактор за здравето на нацията и
произтичащите от това взаимовръзки със здравето на
личността, предприемчивостта, трудовата активност, здравното
и социалното осигуряване и други обществени системи;
-
Приемане на
национална стратегия за развитие на спорта в България, чиито
адресати да бъдат всички поколения - от подрастващите,
студентите и работещите до олимпийските шампиони и
световните рекордьори;
-
Увеличаване
на финансирането на спорта чрез: централния и общинските
бюджети, отчисленията от хазартна дейност и тото и
преференции за финансиране на определени спортни дейности;
-
Мораториум
върху приватизацията на държавни и общински спортни бази;
-
Изграждане на
нови спортни бази и съоръжения с държавни и общински
средства, които са насочени към масовия спорт и се ползват
от всички български граждани. В големите градове -
свободно-достъпни игрища и спортни площадки минимум по една
във всеки район;
-
Възстановяване на олимпийския статут на най-големите спортни
бази в страната - Белмекен, Национален стадион „Васил
Левски", Дианабад, Спортпалас, Несебър, Петрич;
-
Специално
внимание и предлагане на нов подход по отношение на
физическото възпитание и спорта на подрастващите, както и
възстановяване на спортните бази и съоръжения в училищата;
-
Създаване на
лицензирана допинг-лаборатория, както и обезпечаване на
спорта с медико-биологически изследвания.
ЗА ЗАПАЗВАНЕ И РАЗВИТИЕ
НА БЪЛГАРСКАТА КУЛТУРА
-
Национален
дебат за възраждане, съхраняване и развитие на българската
национална културна идентичност в модерния свят на ХХ1 век;
-
Стимулиране
на културното предприемачество - подпомгане изграждането на
връзки между артисти, художници, писатели, управители и
бизнеса; специално внимание за онези индустрии, които се
опират на информационните технологии; промяна в
образователната стратегия - подготовка на човешкия фактор за
предизвикателствата на новите индустрии; създаване на
инвестиции, рискови фондове, които да стимулират стартиращи
иновационни и културни инициативи;
-
Държавна
подкрепа на мениджърски и обучителни организации за
разработка на пазари на културен продукт;
-
Основна част
на рекламирането на България зад граница следва да бъде
популяризирането на културния туризъм или уникалното
културно-историческо наследство на страната;
-
Сътрудничество с европейски структури най-вече с оглед
обмяна на добри практики в управлението, финансирането и
развитието на културата;
-
Стимулиране
изграждането на партньорски мрежи и мобилността на творците;
-
Стимулиране
на сътрудничеството между държавата, общините и
неправителствения сектор в областта на културата на основата
публично-частното партньорство;
-
Нова роля на
българските читалища като средище за развитие на инициативи
на гражданското общество и предпоставка за общото културно
развитие
ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА
КРИЗАТА В ДЕМОКРАЦИЯТА В СТРАНАТА
-
Нов
политически и обществен консенсус основан на: водеща роля на
гражданското общество; консолидиране на партийната система
на страната; ограничаване влиянието на представители на
специалните служби в политическия живот на страната;
консенсус за защита на националните интереси, основан на
официално приета българска национална доктрина;
-
Допитването
до народа (референдумите) - да се превърне в основен
механизъм за решаване на важни стратегически въпроси от
българското общество;
-
Приемане на
изборен кодекс, който да замени сегашната порочна практика
управляващите да приемат изборни закони в своя полза.
Основни елементи на изборния кодекс да бъдат: въвеждане на
смесена пропорционало-мажоритарна система; изчистване на
избирателните списъци от т.нар."мъртви души", регионални
преброителни центрове; прерайониране на страната с оглед
преодоляване на диспропорциите за отделните райони и др.;
-
Купуването на
гласове, фалшификацията на изборните резултати и другите
порочни изборни практики, осъществявани от олигархични
кръгове в страната застрашава националната сигурност и
демократичния правов ред в страната -противодействие на това
явление чрез създаването на специално направление в
дейността правоохранителните органи за разследването и
преодоляването му и поставянето на въпроса пред нашите
европейски партньори и международни институции;
-
Ясни
нормативни критерии за определяне на понятието „партии на
етническа, расова или верска основа";
-
Широкомащабна
кампания за привличане на международни наблюдатели за
монторинг на изборния процес в страната и ангажиране на
независими международни преброители на резултатите от
изборите;
-
Стимулиране
развитието на гражданското общество в страната - увеличаване
на средствата в държавния бюджет за подпомагане на
неправителствения сектор и реалното му включване като гарант
за защита на обществения интерес при изработване на
законодателството и прилагането му.
ЗА БЕЗКОМПРОМИСНА БОРБА СРЕЩУ
КОРУПЦИЯТА И ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ И НЕЗАВИСИМА СЪДЕБНА
СИСТЕМА
-
Върховенството на закона е основен цивилизационен принцип,
достижение на общественото развитие. Ние ще прилагаме този
принцип без компромиси, защото той е въплъщение на
справедливостта и равнопоставеността;
-
Операция
„чисти ръце", осъществена от Независима антикорупционна
агенция и насочена срещу олигархията и влиянието на
структури на организираната престъпност върху обществения,
политическия и икономическия живот в страната;
-
Независим
международен одит и ревизия за скандалните сделки на
правителството на Тройната коалиция от БСП, ДПС и НДСВ -
приватизация, еврофондове, обществени поръчки, заменки и
изправяне пред съд на всички виновни длъжностни лица;
-
Засилен
парламентарен контрол върху дейността на МВР и специалните
служби;
-
Утвърждаване
на инспектората към висшия съдебен съвет като независим
орган за осъществяване на контрол върху дейността на
съдебната система;
-
Приемане на
нов Наказателен кодекс;
-
Създаване и
ефективно функциониране на единна информационна система за
превенция и борба с престъпността, която да включва всички
държавни органи имащи отношение по въпроса - МВР, Следствие,
Прокуратура, Съдебна система, Данъчна, Митническа и
Осигурителна администрация;
-
Прочистване
на Полицията от всички корумпирани служители, повишаване на
ефективността и намаляване състава й до 30 00 души;
-
Нулева
гражданска и политическа търпимост към корупцията - натиск
за оттеглянето от заеманите длъжности до приключване на
наказателното производство на всички публични личности,
чието име е замесено в корупционни или криминални сделки;
-
Засилен
граждански мониторинг върху дейността на полицията и
следствените органи - създаване на специален фонд за
включване на неправителствения сектор в процеса.
ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ В ЕДИН
СВОБОДЕН, СИГУРЕН И СПРАВЕДЛИВ СВЯТ
-
Разширяване
правомощията на Държавната агенция за национална сигурност
(ДАНС)
под прекия контрол на Парламента. ДАНС, заедно с Независимата
антикорупционна агенция следва да станат стожери на борбата
срещу организираната престъпност, която вече заплашва нормалното
функциониране на Държавата;
-
Пълноценно
участие на страната в процесите на европейска и
евроатлантическа интеграция;
-
Прироритет на
нашето европейско членство ще бъде ефективността на
европейските институции и на общите европейски политики -
енергийна, външно-политическа, военно-отбранителна;
-
Активно
участие в усилията на международната общност за реформиране
на световната финансова система, както и на някои от
водещите международни институции (ООН);
-
Търсене на
национален консенсус по основните приоритети на външната
политика на страната;
-
Отстояване на
националните интереси при провеждането на приоритетите във
външната политика на страната - Балкани, Югоизточна Европа,
Черноморски басейн;
-
Активна
подкрепа за страните от Западните Балкани за европейското им
членство при пълноценно и консенсусно решаване на въпроса за
статута на българските национални малцинства в тези страни;
-
Приоритетно
възстановяване на българското гражданство на българите от
Вардарска Македония;
-
Подкрепа за
членството на Македония в ЕС и НАТО при условие, че провежда
толерантна политика, изключваща фалшификацията на
българската история и арогантното отношение към българските
граждани;
-
Облекчена
административна процедура (сегашната е до 4 г.) за
възстановяване на българското гражданство на лица, имащи
български произход от българските диаспори в други страни;
-
Защита на
интересите на българската общност в Гърция (българите в
Егейска Македония, както и българските гастербайтери).
Постъпки пред гръцката страна за признаване на статут на
национално малцинство на българската общност в Гърция;
-
Подкрепа за
интеграционния процес на Турция в ЕС при абсолютното условие
за изпълнение от нейна страна на задълженията й по
Ангорската спогодба от 1925 г. -изплащането на близо 12 млрд
долара на България;
-
Създаване, по
подобие на редица развити страни - Америка, Италия,
Швейцария и др. на Национална гвардия, която да се обучи за
борба с извънредни ситуации (земетресения, пожари,
наводнения, крупни аварии, епидемии и др.), за териториална
отбрана и за медико-санитарна подготовка.
Юни, 2009
|
|